Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Als Europa’s grootste gezondheid-, sport en recreatiegroep, erkent David Lloyd Leisure het belang van zijn rol en verantwoordelijkheid voor het bijdragen aan een gezonde en duurzame samenleving.

We hebben op dit gebied al een aantal belangrijke stappen gezet die een bewijs zijn van ons streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.

ONZE DOELSTELLINGEN

Ondanks het ongunstige economische klimaat blijft ons hoofddoel hetzelfde; dat onze leden, medewerkers en de gemeenschappen waarin we actief zijn, het juiste doen, maakt onlosmakelijk deel uit van de manier van handelen van David Lloyd Leisure en zal bepalend zijn voor ons toekomstige succes als duurzame onderneming.

Al meer dan 30 jaar ondersteunen wij het hele gezin bij het leiden van een gezond en actief leven; onze kerndoel is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar naast dit alles streven wij er ook naar om acties en initiatieven te ontwikkelen die onze MVO-principes ondersteunen; we doen ons uiterste best om klimaatverandering tegen te gaan en proberen afval te verminderen en meer duurzame grondstoffen te gebruiken.

VOOR ONZE LEDEN EN VOOR ONS TEAM

Voor al onze 450.000 leden en 6.000 medewerkers betekent dit dat we de beste faciliteiten, diensten, programma's, innovatieve producten en een uitstekende expertise blijven aanbieden; een complete benadering ter bevordering van een gezonde en actieve levensstijl en ter ondersteuning van mensen bij het maken van de juiste keuzes.

Ons doel is om mensen te motiveren en te helpen bij het bereiken van hun maximale potentieel en het realiseren van hun doelstellingen; van ons All Stars-tennisprogramma voor jonge talenten en het wekken van belangstelling voor een sociale sport (met 15.000 jonge spelers per week) en het All Stars-zwemprogramma (dat 20.000 kinderen per week helpt bij het aanleren van een belangrijke vaardigheid) tot online deskundige trainingsvideo's. Ons uiterste best doen zodat anderen het beste uit zichzelf kunnen halen.

Om dit doel te bereiken, zijn we continu actief op zoek naar nieuwe manieren om een positieve bijdrage te leveren aan hun gezondheid en welzijn.

DE INITIATIEVEN

Een voorbeeld hiervan is onze samenwerking bij alle Nederlandse David Lloyd clubs met FysioHolland, een fysiotherapeutenteam die hun patiënten met grote deskundigheid beoordelen, adviseren en behandelen, met uitgebreide ervaring op het gebied van fysiotherapie en sportmassagetechnieken . Ook is er een nieuw spaconcept bij David Lloyd Farnham, Verenigd Koninkrijk, een holistische benadering voor de ondersteuning van gezondheid en welzijn.

Wij vinden het ontzettend belangrijk te weten hoe onze leden over ons denken en vragen hen continu om hun mening. We zijn er trots op te mogen zeggen dat bijna 80 procent van onze leden heeft gezegd dat ze David Lloyd Leisure zullen aanbevelen.

WERKOMGEVING

Net zoals we onze leden helpen hun maximale potentieel te bereiken, is de garantie dat we over de beste faciliteiten, diensten, producten en deskundigheid beschikken, een belangrijke sleutel voor ons succes. Wij vinden het stimuleren van hun talenten en het bevorderen van hun gezondheid en welzijn van het allergrootste belang.

Onze medewerkersenquête in 2011 liet jaar na jaar een significante toename zien in de betrokkenheid van onze medewerkers, wat laat zien dat ons team sterk is toegewijd aan ons bedrijf en onze waarden.  

Dit jaar zijn we begonnen met een ‘Personal Best’ personeelsstrategie en klantenservicebeleid om David Lloyd Leisure als marktleider op de kaart te zetten.

Al onze medewerkers ontvangen een gratis lidmaatschap voor onze clubs om een gezonde en actieve levensstijl te bevorderen en dankzij onze flexibele arbeidsvoorwaarden kunnen onze medewerkers hun favoriete en belastingtechnisch gunstigste voordelen kiezen. Het welzijn van onze teams wordt verder verbeterd door ons ondersteuningsprogramma voor medewerkers.

FIT VOOR HET LEVEN

Onze clubs zijn niet alleen een geweldige plek om te trainen, maar zorgen dat gelijkgestemde leden elkaar kunnen ontmoeten, hun ervaringen kunnen delen en dat er vriendschappen kunnen ontstaan.

Er zijn een aantal bloeiende club-community's ontstaan, van tennisfans die elkaar regelmatig treffen om samen op hetzelfde niveau te spelen, tot hardloopclubs en sociale groepen. We zijn van plan de verdere ontwikkeling van deze community's te ondersteunen met behulp van technologie waarmee mensen online kunnen netwerken over hun passie voor sport, nieuwe mensen kunnen ontmoeten of kunnen meedoen met overige activiteiten.

LIEFDADIGHEID EN GEMEENSCHAPSWERK

Op grotere schaal willen we een positieve bijdrage leveren aan het ontstaan van samenwerkingen tussen clubs en plaatselijke groepen, verenigingen en instanties, door onze kennis te gebruiken om scholen, instellingen voor hoger onderwijs en andere organisaties te bereiken, motiveren en inspireren. Elk jaar bieden we, via onze Community-gebruiksovereenkomsten, ongeveer 30.000 uur gratis toegang tot onze tennisfaciliteiten en -trainers.

Een belangrijk onderdeel van onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is onze samenwerking met talloze liefdadigheidsinstellingen – zowel op landelijk als plaatselijk niveau. Onze onophoudelijke inzet voor het goede doel wordt aangetoond door het geven van donaties, het faciliteren van jaarlijkse inzamelacties en het beschikbaar stellen van onze faciliteiten, training, ondersteuning en deskundigheid voor de voorbereiding op liefdadige sport- en trainingsevenementen.

David Lloyd Leisure vindt het belangrijk om te weten wat onze leden en medewerkers denken en willen. Om die reden hebben we hen gevraagd te kiezen voor Together for Short Lives en nodigen we onze clubs uit goede doelen te steunen die belangrijk zijn voor hun lokale gemeenschap.

GROENE AMBITIES

Terwijl het bedrijf erop gericht is mensen te helpen bij het bereiken van hun fitness- en voedingsdoelen en op het delen van deskundigheid en kennis om de gezondheid en welzijn op lange termijn en in bredere maatschappelijke zin te bevorderen, wordt er een soortgelijke aanpak gehanteerd om de milieuprestaties van het bedrijf te verhogen.

We streven naar een 20 procent kleinere koolstofvoetafdruk binnen een periode van vier jaar, vanaf 2014 en naar een afvalrecyclingpercentage van 60 procent per jaar van al onze verbruiksproducten.

Onze inzet op dit gebied heeft ons tot dusverre al een Carbon Trust accreditatie opgeleverd.

We hebben onze innovatieve financieringsmodellen gebruikt om energiezuinige apparatuur aan te schaffen en hebben een aantal nieuwe technologieën geïntroduceerd, zoals spuit-douchekoppen, waardoor het waterverbruik meer dan 20 procent is teruggebracht – wat weer heeft geleid tot een 8 procent lager gasverbruik. Aanzienlijke investeringen in gecombineerde warmtekrachtkoppelingsystemen (WKK) hebben eveneens bijgedragen tot een verkleining van onze koolstofvoetafdruk.

Tot dusverre hebben we een recyclingpercentage van 35 procent behaald, inclusief recyclingsystemen voor glas, kunststof en karton.

We hebben onze duurzaamheidsstrategieën afgestemd op die van onze belangrijkste leveranciers met wederzijdse voordelen en maken uitsluitend gebruik van milieuvriendelijke producten voor verlichting en renovatie en, indien mogelijk, halen we comsumptiegoederen zoals mineraalwater uit eigen land, in plaats van uit het buitenland.

Er wordt momenteel in de hele groep gebruik gemaakt van beproefde methoden om het energieverbruik nog verder te verlagen, met een aantal nieuwe initiatieven zoals spanningsoptimalisatie.

Clubs worden getoetst om hun prestaties te verbeteren in combinatie met verdere investeringen in WKK-systemen en het vaststellen van gevallen van waterverspilling.

We zijn er trots op om Europa’s grootste gezondheid-, sport en recreatiegroep te zijn. Ook streven we ernaar uit te groeien tot Europa's meest milieubewuste gezondheid- en fitnessaanbieder.  

Geïnteresseerd in deelname?